Mindfulness

“Je kan de golven niet bedwingen, maar je kan wel leren surfen.” – Jon Kabat-Zinn

Leef je op ‘automatische piloot’ of doe je dingen zonder er bij stil te staan?

Wie kent dit niet, in onze vluchtige maatschappij? Heel wat problemen (zowel geestelijk als lichamelijk) zijn hieraan te wijten. We laten vervelende zaken aanwezig zijn en missen zo de goede dingen.

We organiseren kennismakingsessies en basistrainingen voor volwassenen.

Onze ervaren en gekwalificeerde lesgevers leren je de basisprincipes van mindfulness. Je ontvangt een syllabus en geluidsbestanden om thuis te oefenen. Mindfulness vraagt oefening, je leert het niet van vandaag op morgen.

 

Waar en wanneer

Basistraining Kennismakingssessie

Antwerpen

 

  • Maandag 15/10, 22/10, 05/11, 12/11, 19/11, 26/11, 03/12 en 10/12/2018
  • Woensdag 17/10, 24/10, 07/11, 14/11, 21/11, 28/11, 05/12 en 12/12/2018

Reeds volzet

 

Geel

 

Woensdag 24/10, 07/11, 14/11, 21/11, 28/11, 05/12, 12/12 en 19/12/2018

 

Woensdag 03/10/2018

 

Heist-op-den-Berg

 

Woensdag 17/10, 24/10, 07/11, 14/11, 21/11, 28/11, 05/12 en 12/12/2018

 

Woensdag 26/09/2018

 

Herentals

 

Maandag 15/10, 22/10, 05/11, 12/11, 19/11, 26/11, 03/12 en 10/12/2018

 

Maandag 01/10/2018

 

Mechelen

 

Donderdag 18/10, 25/10, 08/11, 15/11, 22/11, 29/11, 06/12 en 13/12/2018

 

Donderdag 27/09/2018

 

Turnhout

 

Dinsdag 23/10, 06/11, 13/11, 20/11, 27/11,  04/12/2018, 11/12 en 18/12

 

Dinsdag 02/10/2018

 

Telkens van 19 tot ± 22 uur.

 

Schrijf je hier in.

 

Waar je naar kijkt, verandert. Waar je je tegen verzet, blijft.” – Shri Nisargadatta Maharaj

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een aandachtsgerichte vaardigheid, met een instelling van mildheid. Net als elke vaardigheid kan je mindfulness ontwikkelen en trainen. De hedendaagse mindfulnesstraining is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en is gebaseerd op twee pijlers: 2 500 jaar oude Oosterse meditatietechnieken enerzijds en de westerse cognitieve psychologie anderzijds.

De cognitieve therapie gaat uit van de interactie tussen gevoelens, gedachten en gedrag. Het is gebaseerd op de vaststelling dat negatieve gedachten kunnen bijdragen tot psychische klachten.

Mindfulness, als meditatievorm, scherpt je aandacht aan. Daardoor word je op een niet-reactieve (dus niet impulsief of automatisch) wijze bewust van gedachten en gevoelens van het moment. Door bewust aandacht te schenken aan de beleving van stresserende ervaringen leer je er anders mee om te gaan, en zo ontstaat uiteindelijk een innerlijke vrijheid.

Voordelen

  • Je kan je beter concentreren.
  • Je leert gevoelens en gedachten herkennen en accepteren.
  • Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen.
  • Je leert te ontspannen.
  • Je leert om te gaan met minder leuke emoties, zonder volledig meegesleept te worden of ze te negeren.
  • Je wordt vriendelijker voor jezelf en anderen.
  • Je vindt innerlijke rust.

Wie heeft baat bij mindfulness?

Iedereen die bewuster wil leven en meer wil genieten. Volgens wetenschappelijke studies is het effectief bij het leren omgaan met klachten zoals angst, spanning, piekeren, slapeloosheid, vermoeidheid, chronische pijn en zelfs bij herval van depressie of burn-out.

Kennismakingssessies
Wil je weten wat mindfulness juist is, wat het voor jou kan betekenen en of een training iets voor jou is? Onze lesgevers maken het je duidelijk in deze kennismakingssessie.

Basistraining ‘Iedereen mindful’
In deze training leer je met je volledige aandacht in het hier en nu te zijn. Zo is er minder ruimte om te piekeren en voor stress. Je krijgt meer oog voor de kleine dingen: het voelen van warm water onder de douche, aandacht voor het ontkiemen van een plantje, de ervaring van het horen van fluitende vogels … Je leert om gewaarwordingen te accepteren zoals ze zijn, zonder ze te willen veranderen. Dit aan de hand van praktische oefeningen, meditatie en tips om mindfulness in je dagelijks leven te integreren.

Deze klassieke mindfulnesstraining is bedoeld voor iedereen, maar helpt in het bijzonder als terugvalpreventie bij depressie en burn-out, angst en zelfs fysieke klachten. De training bestaat uit 8 sessies van 150 – 180 minuten.

Op basis van een vragenlijst wordt nagegaan of deze training voor jou geschikt is.

 

(*) de regionale dienstencentra van Thuiszorg Antwerpen vzw en Thuiszorg Arbeid en Gezondheid vzw in samenwerking met De VoorZorg Well2DAY.

Als lid van De VoorZorg betaal je voor

Kennismakingssessie mindfulness voor volwassenen: gratis, maar je moet je vooraf inschrijven
Basistraining ‘Iedereen mindful’: 165 euro in plaats van 275 euro

Bekijk de volledige prijslijst voor alle voorwaarden.

Thee-oefening

Dit is een concrete oefening, waarbij je je terugtrekt uit de buitenwereld en tot innerlijke rust komt. Je geniet ten volle van de smaak en geniet van het moment. Je hebt alleen een kop thee (of een andere drank) nodig.

  • Zet een kopje van je favoriete thee. Concentreer je op de kleur, de grootte en de vorm van het zakje of de losse thee. Terwijl je het water laat koken, let je op de waterbubbels die groter en groter worden en een typisch geluid maken. Let ondertussen ook op je ademhaling.
  • Doe de thee in de kop, samen met het water. Concentreer je op het kleurenspel dat ontstaat, en hoe het water geleidelijk kleurt. Adem diep in en uit en ruik de verschillende aroma’s.
  • Verwijder het zakje of de filter. Ga zitten en plaats de kop thee  op een veilig oppervlak. Sluit je ogen. Reik naar de kop thee. Voel voorzichtig of het mogelijk is om de kop vast te nemen. Als de kop te heet aanvoelt, kan je naar voren leunen en naar de kop toe buigen. Misschien merk je de hete dampen op die naar je gezicht toe stromen, of de subtiele geur die naar je neusgaten toe drijft. Breng de kop thee naar je lippen (zonder te drinken) en word je gewaar van geursensaties, warmte …
  • Open je ogen en drink van de thee. Richt je aandacht op het proeven van de thee. Neem meermaals kleine slokjes, zodat je de verschillende smaakaspecten van de thee opmerkt. Is de smaak kruidig of fruitig, zoet of bitter? Is de structuur romig en vol, of droog en licht? Tijdens het drinken merk je op hoe de warmte van de thee zich verspreidt via je keel en je slokdarm, tot in je maag.
  • Wellicht proefde je op deze manier nog nooit een kop thee. Mindfulness leert je om de wereld om je heen op deze manier te ervaren. Je hoeft niet altijd zo’n oefening te doen, het wordt een natuurlijke staat van zijn, dingen beleven zoals ze werkelijk zijn.

Waarnemen

Mindfulness gaat uit van ‘waarnemen’, en niet van ‘oordelen’ of ‘interpreteren’. Op die manier leer je gevoelens neutraal te bekijken. Het is belangrijk dat je je bewust bent van het feit of je waarneemt of oordeelt over een gevoel, gebeurtenis of persoon.

  • Denk aan een bepaald persoon en een situatie die voor jou belangrijk is.
  • Schrijf deze situatie neer.
  • Word je gewaar van je gevoelens die je op dat moment hebt.
  • Na afloop lees je rustig na wat je opgeschreven hebt en ga je kijken waar je waargenomen hebt, en waar je een gekleurde interpretatie hebt gegeven. Zinnen als “Ik vond dat je …” of “je keek boos” zijn interpretaties.

Enkele dagelijkse oefeningen

 

  • Doe regelmatig een ‘drie minuten’-oefening: sta eventjes stil bij jezelf. Hoe voel je je? Hoe verloopt je ademhaling …?
  • Kies een dagelijkse activiteit die je met al je aandacht doet zoals bijvoorbeeld douchen, aankleden, tanden poetsen … Doe het langzaam. Wat voel je, zie je, ruik je, proef je …?