Mijn dochter van 6 is heel groot (1.30m) maar ook best fors gebouwd (34 kg). Dat is voor een stuk genetisch bepaald. Ze eet veel fruit en groenten, drinkt water maar ook wel eens fruitsap of ice tea, eet wel eens chips of een koek omdat je niet alles kunt verbieden. Wat zijn goede voedingsproducten voor kinderen van haar leeftijd en eventueel een alternatief voor eens een koekje/fruitsap. Wat is teveel fruit? Heeft u een voedingstabel met daarin het aantal suiker/calorieën van de \’slechte\’ voedingsproducten en de gezonde alternatieven zodat we dat ook aan de oppas kunnen geven die bijvoorbeeld nog steeds gelooft dat fruitsap gezond is en haar dat ook naar onze mening te vaak voorschoteld?door xxxxxxx - 37 jaar

Op www.voedingswaardetabel.nl kan je de kcal van elk voedingsmiddel opzoeken. Van verpakte producten staat dit ook altijd op het etiket. Als je fruitsap en cola gaat vergelijken bevatten deze evenveel energie. Ice tea van lipton of fuze tea bevat voortaan al de helft kcal. Als gezond alternatief voor watre kan je kiezen voor water met fruit of muntblaadjes in, grenadine zonder suiker, vruichten(thee zonder suiker of gearomatiseerd water. Per dag hebben kinderzen ook 2-3 x 125 g of ml halfvolle melkproducten zonder toevoegde suiker nodig. Te veel fruit is inderdaad ook niet goed. Aangeraden wordt 2-3 stukken fruit t.g.v. een appel. Uiteraard is het beter een extra stuk fruit te nemen dan een koek. Groenten mogen wel onbeperkt.

Tanya Smolderen

Beantwoord door Tanya Smolderen

Tanya studeerde af als bachelor Voedings- en Dieetkunde. Ze volgde ook een nascholingscursus tot sportdiëtiste (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen) en fitnesstrainer (EFAA). Haar werkgebied is dan ook breed: sportvoeding, diabetes, senioren, vermageren, ondervoeding ...