Beste, ik heb vaak last van (licht) ijzertekort. Van de normale ijzersupplementen krijg ik last, dus ik neem het bio alternatief, maar vergeet ook vaak om die in te nemen. Zijn er bepaalde dingen die ik kan eten om de ijzerwaardes zonder de supplementen omhoog te krijgen? Bedankt!door Shana - 25 jaar

In onze voeding zitten 2 soorten ijzer: ijzer dat goed wordt opgenomen door ons lichaam en ijzer dat minder goed wordt opgenomen door ons lichaam. Voedingsmiddelen met goed opneembaar ijzer zijn: vlees, vis, gevogelte, citrusvruchten, broccoli, bloemkool en pompoen. Voedingsmiddelen met minder goed opneembaar ijzer zijn: eieren, noten, ananas, appel, banaan, peer, rabarber, bloem, rijst, wortelen, spinazie en aardappelen. Vitamine c bevordert de opname van ijzer. daarom neem je best bij elke maaltijd groenten met veel vit c (peterselie, paprika, broccol), fruit of fruitsap.

Tanya Smolderen

Beantwoord door Tanya Smolderen

Tanya studeerde af als bachelor Voedings- en Dieetkunde. Ze volgde ook een nascholingscursus tot sportdiƫtiste (Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen) en fitnesstrainer (EFAA). Haar werkgebied is dan ook breed: sportvoeding, diabetes, senioren, vermageren, ondervoeding ...