Overslaan en naar de inhoud gaan

Mindfulness

Leef je op ‘automatische piloot’ of doe je dingen zonder erbij stil te staan?

Wie kent dit niet, in onze vluchtige maatschappij? Heel wat problemen (zowel geestelijk als lichamelijk) zijn hieraan te wijten. We laten vervelende zaken aanwezig zijn en missen zo de goede dingen.

Wil je weten of mindfulness iets voor jou is? Kom dan naar 1 van de gratis kennismakingssessies. Daarnaast organiseren we basistrainingen voor volwassenen.

Onze ervaren en gekwalificeerde lesgevers leren je de basisprincipes van mindfulness. Je ontvangt een syllabus en geluidsbestanden om thuis te oefenen. Mindfulness vraagt oefening. Je leert het niet van vandaag op morgen. Op basis van een vragenlijst wordt nagegaan of deze training voor jou geschikt is.

 

Waar en wanneer kan je terecht?

Well2DAY-centra 

  • Antwerpen, Amerikalei 110
    Kennismaking: woensdag 18.09.2019 
    Basistraining: woensdag 09.10, 16.10, 23.10, 06.11, 13.11, 20.11, 27.11 en 04.12.2019.
     
  • Heist-op-den-Berg, Binnenweg 3
    Kennismaking: woensdag 18.09.2019
    Basistraining: woensdag 09.10, 16.10, 23.10, 06.11, 13.11, 20.11, 27.11 en 04.12.2019.
     
  • Turnhout, de Merodelei 19
    Kennismaking: woensdag 18.09.2019
    Basistraining: woensdag 09.10, 16.10, 23.10, 06.11, 13.11, 20.11, 27.11 en 04.12.2019.
     
  • Mechelen, Désiré Boucherystraat 10
    Kennismaking: donderdag 19.09.2019
    Basistraining: donderdag 03.10, 10.10, 17.10, 24.10, 07.11, 14.11, 21.11 en 28.11.2019.

Telkens van 19 tot ± 22 uur (uitgezonderd Turnhout: van 19.30 tot 22.30 uur).

 

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een aandachtsgerichte vaardigheid, met een instelling van mildheid. Net als elke vaardigheid kan je mindfulness ontwikkelen en trainen. De hedendaagse mindfulnesstraining is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn en is gebaseerd op twee pijlers: 2 500 jaar oude oosterse meditatietechnieken enerzijds en de westerse cognitieve psychologie anderzijds.

De cognitieve therapie gaat uit van de interactie tussen gevoelens, gedachten en gedrag. Het is gebaseerd op de vaststelling dat negatieve gedachten kunnen bijdragen tot psychische klachten.

Mindfulness, als meditatievorm, scherpt je aandacht aan. Daardoor word je op een niet-reactieve (dus niet impulsief of automatisch) wijze bewust van gedachten en gevoelens van het moment. Door bewust aandacht te schenken aan de beleving van stresserende ervaringen leer je er anders mee om te gaan en zo ontstaat uiteindelijk een innerlijke vrijheid.
 

Voordelen

  • Je kan je beter concentreren.
  • Je leert gevoelens en gedachten herkennen en accepteren.
  • Je ontwikkelt meer zelfvertrouwen.
  • Je leert ontspannen.
  • Je leert om te gaan met minder leuke emoties, zonder volledig meegesleept te worden of ze te negeren.
  • Je wordt vriendelijker voor jezelf en anderen.
  • Je vindt innerlijke rust.
     

Wie heeft baat bij mindfulness?

Iedereen die bewuster wil leven en meer wil genieten. Volgens wetenschappelijke studies is het effectief bij het leren omgaan met klachten zoals angst, spanning, piekeren, slapeloosheid, vermoeidheid, chronische pijn en zelfs bij herval van depressie of burn-out.

 

(*) de regionale dienstencentra van Thuiszorg Antwerpen vzw en Thuiszorg Arbeid en Gezondheid vzw in samenwerking met Well2DAY vzw.

 

Locaties in uw buurt