Overslaan en naar de inhoud gaan

Meditatie

Pieker je veel of voel je je rusteloos? Heb je het gevoel dat er niet genoeg tijd is in een dag om alles gedaan te krijgen? Meditatie helpt je om rust te vinden en je aandacht aan te scherpen, zodat je als het ware meer tijd creëert. Hierdoor beleef je zaken intenser en bewuster en haal je meer uit het leven.

De meditatiesessies (met inzichts- en concentratiemeditaties) gaan door in kleine groep, waardoor er voldoende aandacht is voor persoonlijke begeleiding. Deze sessies zijn nuttig voor iedereen, ook als je al een mindfulnesstraining volgde.

 

Waar en wanneer kan je terecht?

Well2DAY-centra

  • Antwerpen, Amerikalei 11: vrijdag 04.10 en 22.11.2019

  • Herentals, Zandstraat 42: vrijdag 20.09, 08.11 en 13.12.2019

  • Mechelen, Désiré Boucherystraat 10: Vrijdag 27.09, 25.10, 29.11 en 20.12.2019.

Telkens van 19.30 tot 21.30 uur.

 

Wat is meditatie?

Wat meditatie juist is en niet is, is moeilijk uit te leggen. Je moet het zelf ervaren. Het is bewust tijd en ruimte schenken aan jezelf om het functioneren van je geest te observeren. Je richt je aandacht op de ervaring van het moment. Dat vraagt oefening en gewenning.

Je leert niet skiën door een paar minuten per maand te oefenen. Zo is het ook met meditatie. Het vraagt een gerichte benadering en oefenbereidheid. Door regelmatig te mediteren, hebben stress en spanning minder grip op jou. De ingebakken patronen van weerstand (die we allemaal wel kennen) worden herkend, waardoor anders kan worden omgegaan met nare gedachten en gevoelens als boosheid en frustratie. Meditatie kan onze zienswijze op onszelf en op het leven radicaal veranderen.

 

Mediteren, niet zweven
 

Bij mediteren gaat het niet om het leegmaken van de geest of het stoppen van je gedachten. Het gaat niet om eindeloze interpretaties van je verleden of het dromend verzinken in scenario’s over je toekomst. Net zomin als meditatie te herleiden is tot een simpele ontspanningstechniek.

Meditatie kan wel tot een zekere ontspanning leiden. Maar dit is dan eerder een diepgaand gevoel van opluchting en ‘bevrijding’. Bij meditatie ben je helemaal aanwezig en volledig bewust van wat er rondom je heen gebeurt. Het heeft niets te maken met een ‘gewijzigde toestand’ van bewustzijn of ‘uittreding’. Meditatie maakt je alerter en levendiger, je doorgrondt de wezenlijke aard van je gedachten en gevoelens. Je heft je gevoelens en gedachten dus zeker niet op.

 

Wetenschappelijk onderzoek

Onderzoek naar de invloed van mentale gesteldheden op de gezondheid – zoals meditatie – is tegenwoordig ingeburgerd in de wetenschap. Het nut ervan wordt dan tegenwoordig ook meer op waarde geschat.

Onderzoek toont aan dat meditatie zelfs na korte tijd een positieve invloed heeft: minder stress, angst en woede-uitbarstingen. Het heeft ook een positieve invloed op je immuunsysteem, doordat de aanmaak van antistoffen tegen virussen bevorderd wordt. Uit hersenonderzoek blijkt dat het concentratievermogen vergroot en dat je makkelijker informatie opneemt en onthoudt door te mediteren.

Voordelen

  • Je wordt je bewuster van jezelf.
  • Je gaat bewuster om met bepaalde aspecten in je omgeving.
  • Je ontspant.
  • Je beleeft de dingen intenser.
  • Je kan je beter concentreren.
  • Het heeft een positief effect op je geheugen.
  • Het leert je omgaan met pijn.
  • Eens je het onder de knie hebt, kan je het dagelijks toepassen.

 

“Gevoelens komen en gaan als wolken aan een winderige hemel. Bewust ademhalen is mijn anker.” 

Thich Nhat Hanh

Locaties in uw buurt