Overslaan en naar de inhoud gaan
Yoga

Yoga - overzicht

Vanaf volgende week starten onze yogalessen terug. Hieronder vind je een overzichtje van de verschillende vormen die we aanbieden en de data waarop de lessen terug starten.

 

  • Okido Yoga
    Antwerpen – dinsdag van 19.30 tot 20.30 uur (vanaf 15 september)

    Dit is een Japanse yogavorm met aspecten uit de oosterse geneeskunde en Indische yoga.
     
  • Kundalini yoga
    Herentals – dinsdag van 18 tot 19 uur (vanaf 15 september)
    Geel – zondag van 10 tot 11.15 uur (vanaf 20 september)

    Er wordt gebruik gemaakt van dynamische oefeningen, waarbij de ademhaling een centrale plaats inneemt. Deze yogavorm werkt direct in op het zenuwstelsel - waardoor het effect snel voelbaar is - en is geschikt voor iedereen. De oefeningen dragen bij tot een betere conditie, zelfvertrouwen, zelfdiscipline ...
     
  • Ashtanga yoga 
    Antwerpen – zondag van 9.30 tot 10.30 uur (vanaf 20 september)
    Ashtanga is een dynamische yogavorm waar je op het ritme van de ademhaling beweegt door een vaste reeks van yogaposes. Deze les is toegankelijk voor iedereen die sportief is aangelegd. Het voordeel is dat je elke keer dezelfde houdingen doet en een basis krijgt die je gemakkelijk thuis kan beoefenen. De sessies zijn ideaal als je een stevige basiskennis over yoga wil opbouwen, graag flink zweet tijdens een sessie en van regelmaat houdt.
     
  • Lu jong yoga
    Mechelen - dinsdag van 20 tot 21 uur (vanaf 15 september)

    Lu jong, ook wel Tibetaanse Healing Yoga genoemd, betekent letterlijk 'lichaam transformatie'. Deze yogavorm is gebaseerd op de Tibetaanse geneeskunde en de 5 natuurelementen. Lu jong bestaat uit een reeks van 21 eenvoudige maar diepwerkende oefeningen, samengesteld door de Tibetaanse arts en Lama, Tulku Lobsang.

    Met de nodige aandacht voor vorm, beweging en ademhaling tijdens de lessen, versterken de oefeningen de wervelkolom, maken ze het lichaam soepel en krachtig en brengen ze de geest tot rust.

    Lu jong start vanuit je eigen beweeglijkheid en is zeer toegankelijk en geschikt voor elke leeftijd.

     
  • Tao Yin yoga 
    Geel – dinsdag van 20 tot 21 uur (vanaf 15 september)
    Tao yin is een Chinese yogavorm die al duizenden jaren oud is en deel uitmaakt van universal healing tao. Het wordt soms ook wel de '5 elementenyoga' genoemd. Tao yin betekent letterlijk 'het sturen van energie'. 'Yi' betekent de kracht van geest, oog en hart. 'In' betekent richting geven. Het geeft dus richting aan je energie, met geest, oog en hart. Het is een rustige yogavorm waarvoor geen specifieke lenigheid of voorkennis nodig is en die dus voor iedereen geschikt is. De oefeningen zijn er op gericht het lichaam te openen en in balans te brengen. Het stretchen en de oefeningen zijn niet alleen gericht op de spieren, maar ook op de pezen, ligamenten en gewrichten. Als onze spieren ontspannen zijn, kan het lichaam openen. Het is de bedoeling ruimte te maken in je lichaam. Door de geopende ruimte kan er meer energie stromen en krijgen we meer souplesse en vitaliteit.
     
  • Raja Yoga
    Mechelen – zondag van 10 tot 11.15 uur (vanaf 20 september)

    Raja yoga is de ‘koninklijke’ of klassieke yoga. Deze yogamarga (= weg) verwijst naar het authentieke yogageschrift 'De yogasutra's' van Shri Patanjali, een wetenschappelijk en filosofisch werk waarin onder andere de 8 treden worden beschreven en een definitie van yoga wordt gegeven: "Yoga is het stilleggen van de gedachtengolven en de geest". Zo kan je je verbinden met je diepste rust en vrede. Heel wat yogavormen besteden vooral aandacht aan stap 3 en 4, maar voor Raja yoga vormen de 8 stappen een geheel.

    De 8 treden van raja yoga:
  1. Yama: houding of attitude tegenover de omgeving
  2. Nyama: innerlijke instelling of houding tegenover jezelf
  3. Asana: lichaamshouding met de kwaliteiten van stabiliteit en ontspanning
  4. Pranyama: beheren van de levenskracht door ademhalingstechnieken
  5. Pratyahara: loslaten van de zintuiglijke indrukken, om tot ontspanning te komen
  6. Dharana: ontspannen, waakzame aandacht
  7. Dhyana: meditatie
  8. Samadhi: de stille staat van gedachteloos bewustzijn


Deze vorm maakt gebruik van technieken uit alle yogavormen en richt zich voornamelijk op de ademhaling, houding en meditatie. Er wordt ook veel aandacht aan de filosofische achtergrond van yoga besteed.
 

Inschrijven

Leden van De VoorZorg provincie Antwerpen betalen 7 euro per les, niet-leden 12 euro. Een 10-beurtenkaart kost 55 euro voor leden en 110 euro voor niet-leden.

We nemen uiteraard de nodige voorzorgsmaatregelen. Eentje daarvan is verplichte inschrijving. Schrijf je dus op voorhand in via 03 285 43 53 of Well2DAY@devoorzorg.be om zeker te zijn van je plaats.

Meer info