Overslaan en naar de inhoud gaan
Slaap je slecht?

Welk type slechte slaper ben jij?

Niet in slaap geraken of vroeg wakker worden. Het lijkt alsof je slapeloosheid in deze 2 categorieën kan indelen, maar het omvat veel meer dan dit. Zo bleek uit Nederlands onderzoek dat er 5 verschillende types slechte slapers te onderscheiden zijn.
 

Slapeloosheid betekent niet dat je niet kan slapen. Mensen met slapeloosheid slapen wel een beetje, maar ze ervaren dit niet zo. Dit komt doordat ze tijdens hun diepe slaap vaak wakker worden. Naar schatting 10 % lijdt aan slapeloosheid: ze liggen 3 of meer nachten per week wakker en dit gedurende minimaal 3 maanden.
 

Het Nederlands Herseninstituut focuste zich niet op de oorzaken van slecht slapen, maar ze legden een verband met karaktereigenschappen. Uit de antwoorden van duizenden slechte slapers konden ze 5 types slechte slapers definiëren, waardoor er gerichter behandeld kan worden:

  1. Emotioneel instabiel, piekeraar, vaak somber, kan lang van slag zijn. 1 op de 5 slechte slapers behoort tot deze groep.
  2. Over het algemeen gelukkig, heeft het moeilijk om gedachten uit te schakelen in bed, maakt zich zorgen of hij wel in slaap valt als hij naar bed gaat, gevoelig voor beloningen. 31 % van de ondervraagden behoort tot dit type.
  3. Ongevoelig voor beloningen, emotioneel vrij vlak (niet vaak enthousiast of positief), heeft moeite om ergens van te genieten. 15 % van de ondervraagden valt hieronder.
  4. Lijkt het meest op een goede slaper, heeft last van langdurige en hevige slapeloosheid als er iets belangrijks gebeurt, heeft vaker dan gemiddeld traumatische ervaringen opgedaan in het verleden. 20 % van de slechte slapers valt onder dit karaktertype.
  5. Vertoont geen opvallende karaktereigenschappen, wordt nauwelijks beïnvloed door gebeurtenissen, heeft weinig last van stress. 15 % valt hieronder.

Gratis infosessies 'slapen en slaapproblemen'

Evelien Dams (psycholoog en slaapcoach) vertelt je wat slaap is, waarom we het nodig hebben en wat er allemaal kan mislopen. Natuurlijk geeft ze ook praktische tips om je nachtrust te verbeteren.

De sessies gaan door op volgende locaties en data:

  • Antwerpen, Amerikalei 110: woensdag 29.01.2020
  • Geel, Werft 59 bus 1-6: maandag 27.01.2020
  • Heist-op-den-Berg, Binnenweg 3: maandag 10.02.2020
  • Herentals, Zandstraat 42: maandag 23.03.2020
  • Mechelen, Désiré Boucherystraat 10: donderdag 19.03.2020
  • Turnhout, De Merodelei 19: dinsdag 31.03.2020

Telkens van 19 tot 21 uur (Turnhout: van 19.30 tot 21.30 uur)

Het aantal plaatsen is beperkt. Inschrijven kan via 03 285 43 53 of Well2DAY@devoorzorg.be.