Overslaan en naar de inhoud gaan
Studeertips

Studeertips

De blok- en examenperiode voor hogeschool- en universiteitsstudenten ziet er dit jaar anders uit. Sociale contacten zien er gezien de omstandigheden anders uit, de examens gaan door in een aangepaste vorm en het studeren gebeurt ook meer digitaal, een ontspannend terrasje doen is niet aan de orde ... Daarom is het belangrijker dan ooit dat studenten hun energiepeil en hun mentale gezondheid hoog in het vaandel dragen. En alles begint bij de pauzes. Onderstaande tips zetten je op weg.

 

  • Neem elk uur een pauze. In het beste geval kan je je 2 uur concentreren, maar onze hersenen kunnen echt niet langer zonder onderbreking. Ze hebben een pauze nodig om alles te verwerken en om terug op te laden. 
  • Pauzeer niet te kort, maar ook niet te lang. Een kwartier volstaat. Zet desnoods een wekker om je pauze te timen.
  • Een echte pauze is er eentje waarbij je niet teveel moet nadenken en weinig inspanning moet leveren.
  • Gun je ogen de nodige rust: smartphone, televisie of laptop zijn niet ideaal om je pauze door te brengen.
  • Lichamelijke activiteiten geven je hersenen meer zuurstof en je krijgt er terug meer energie door. Blokje om lopen (of wandelen), een korte fietstocht, yoga of zelfs gewoon stretchoefeningen: het is allemaal gezond. 
  • Een streepje muziek tijdens de pauze ontspant je niet alleen, als je er ook nog op kan dansen sla je 2 vliegen in één klap.
  • Huishoudelijke taken zijn een nuttige vorm van pauze: afwassen, stofzuigen, boodschappen doen …
  • Power naps kunnen nuttig zijn, maar ze mogen maximum 15 tot 20 minuten duren en je doet het best in de vroege namiddag.
  • Neem de tijd om te eten. De middagpauze mag bijvoorbeeld zeker een uur duren.
  • Eet gezond. 3 maaltijden per dag, af en toe een tussendoortje. Noten zijn het ideale tussendoortje: ze geven je extra energie. Fastfood is verleidelijk tijdens het blokken, maar een zware maaltijd vergt meer energie om te verteren.
  • Drink voldoende water of thee. Cafeïnehoudende dranken drink je best in beperkte mate.
  • Pauzeer indien mogelijk in een andere ruimte dan waar je leert. Eet ook niet achter je bureau.
  • Moeilijker in coronatijden, maar verlies het sociale aspect niet uit het oog: zorg ervoor dat je op bepaalde tijdstippen menselijk contact hebt, eventueel onder digitale vorm.
  • Ga niet meteen slapen nadat je gedaan hebt met studeren. Gun je hersenen nog even ontspanning.
  • Neem voldoende nachtrust, maar overdrijf ook niet. 7 à 9 uur volstaan normaal.
  • Breng regelmaat in je slaap. Probeer elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen en sta ‘s morgens telkens op hetzelfde tijdstip op.

 

 

Gratis online psychologische begeleiding voor studenten

Heb je nood aan een luisterend oor?

We organiseren gratis online psychologische begeleiding voor alle hogeschool- en universiteitsstudenten (zowel leden als niet-leden), tot 11 augustus 2020.

Meer info