Overslaan en naar de inhoud gaan
Nathalie Verschueren

"In mindfulness moet niks"

Nathalie Verschueren zocht een praktische tool om door een hectische periode te komen en vond in mindfulness de ideale bondgenoot om er anders mee om te gaan. Het beviel haar zo goed dat ze besloot om zelf mindfulnesstrainer te worden.

Nathalie: “Vlak na de geboorte van mijn oudste dochter startte ik met mindfulness, ondertussen 10 jaar geleden. Dat was een hele hectische periode. Ik studeerde Klinische Psychologie, was halftijds aan het werk, net mama en net verhuisd. Ik had heel erg het gevoel dat ik werd geleefd en ik kon nog moeilijk genieten. Ik leerde via mijn studie psychologie wel heel wat over ‘de mens’, maar te weinig concreets voor mezelf. Daarom besloot ik een mindfulnesstraining te volgen. Mindfulness bracht me de nodige rust. Het gaf me tools om mijn draag- en veerkracht te vergroten en hielp me om anders om te gaan met mijn gedachten en mijn gevoelens.”


Is mindfulness voor iedereen geschikt?
Nathalie: “Nee. Als je echt diep in een depressie zit, is een mindfulnesstraining niet wat je op dat moment nodig hebt. Het kan dan te confronterend zijn om stil te staan bij je gedachten en je gevoelens. Bovendien heb je dan waarschijnlijk meer baat bij 1-op-1 therapie.
Net zoals met roeien, start je best ook niet op de wildste golven. Je start beter op een rustige plas water. Het is ook belangrijk om te weten dat mindfulness geen therapie is, maar een training. Mindfulness kan je wel helpen bij depressieklachten of burn-out. Het helpt je om minder te piekeren, minder stress te ervaren en beter te slapen.”



Hoe ziet een mindfulnessles er concreet uit?
Nathalie: “Een sessie mindfulness bestaat voor een groot deel uit ‘teaching’. De trainer geeft je les of informatie en leert je de nodige vaardigheden en tools. Dit gaat van ‘hoe ga je anders om met je emoties zodat je er niet in ‘verdrinkt'’ tot ‘hoe ga ik om met mijn piekergedachten?’ en ‘hoe communiceer ik op een mindful manier, dus aandachtig luisteren en spreken?’
Daarnaast is er ook altijd tijd en ruimte om te overleggen met anderen, als je dit wenst. In mindfulness moet niks. Dus je moet ook niets delen als je dat liever niet doet. Maar de meeste deelnemers geven aan dat ze het wel waardevol vinden om te ervaren dat we allemaal tegen gelijkaardige zaken aanlopen. Daarnaast maken we tijdens elke sessie ook tijd om te mediteren en staan we stil bij hoe je thuis of op het werk aan de slag gaat en mindfulness concreet toepast.”


Kan je op eigen houtje mindfulness leren?
Nathalie: “Enerzijds kan je je laten inspireren door bijvoorbeeld een boek te lezen of opzoekwerk te doen. Zo voel je al aan of mindfulness bij jou past. Anderzijds zijn er heel wat misverstanden over mindfulness en zijn niet alle bronnen even betrouwbaar. Bovendien bereik je in je eentje nooit dezelfde resultaten als wanneer je wekelijks samenkomt in groep. Dat maakt dat je een stok achter de deur hebt en het vergroot de kans dat je mindfulness toepast of implementeert in je leven. En dat is wat uiteraard het verschil maakt.”



Stel, je hebt een dag waarop alles tegenvalt: de kinderen zijn ’s morgens druk, je staat in de file, nog voor je aan je werk begint stoot je je tas koffie om over je broek (net voor een belangrijke vergadering), tijdens de middagpauze richt een vogel zijn boodschap net op je haar … Hoe ga je hiermee om op een mindful manier?
Nathalie: “Op zo’n momenten is het belangrijk om even de tijd te nemen om te stoppen. Een ademruimte - letterlijk en figuurlijk - kan je helpen. Je gaat even ‘intunen’ of ‘inchecken’ hoe het nu met je gaat. ‘Wat gaat er door mijn hoofd, hoe voel ik me en wat voel ik nu in mijn lichaam?’
Dan maak je ook even contact met je adem. Maak daarna heel bewust terug contact met het hier en nu.

Door het nemen van een ademruimte, door als het ware even bij onszelf op stop te drukken en ons bewust te worden van wat er leeft, ervaren we op termijn, als we dit regelmatig doen, meer rust. Het bereiken van rust is wel geen doel op zich, dit is vaak een misverstand.

Op zo’n lastig moment waarop alles lijkt tegen te vallen, hebben we vaak de neiging om hard en streng voor onszelf te zijn. Daarom is zelfcompassie net heel belangrijk. Dat betekent dat we op zo’n moment leren om vriendelijk en mild te zijn tegenover onszelf. Op die manier kan je alles beter relativeren.”

 

Zie jij ook soms het bos niet meer door de bomen?

Mindfulness leert je om op een andere manier om te gaan met gebeurtenissen en gevoelens. Ontdek wat mindfulness voor jou kan betekenen tijdens een gratis kennismakingssessie. Of schrijf je in voor een 8-wekentraining: leden van De VoorZorg provincie Antwerpen betalen 175 euro, niet-leden 285 euro.

 

Meer info