Goede voornemens: hoe houd je ze vol?

7 januari 2019

Goede voornemens: hoe houd je ze vol?

7 januari 2019

Het nieuwe jaar is nog maar enkele dagen oud. Goede voornemens worden al een beetje moeilijker om vol te houden, dat is volstrekt normaal. Een après-nieuwjaarsdiner waar het dessert je verleidelijk aankijkt, een sigaret uit gewoonte na enkele glazen champagne, je drukke agenda die ‘meer ontspannen’ onmogelijk maakt … Deze tips maken het volhouden makkelijker, zelfs als je terug vanaf nul begint.   

Positief formuleren
“Gezonde tussendoortjes eten” klinkt veel zachter dan “geen snoep eten”. Positief geformuleerde voornemens hebben dan ook een grotere slaagkans.

Concreet, realistisch en meetbaar
“Ik wil meer sporten” of “ik wil afvallen” zijn vaag, waardoor de kans groot is dat je het vrij snel opgeeft. “Ik ga 2 keer per week sporten” en “Ik wil 5 kg vermageren” zijn concreet en meetbaar, waardoor ze je een doel geven. Goede voornemens moeten ook realistisch en haalbaar zijn. Op een maand tijd 15 kg vermageren is niet realistisch, en jezelf in enkele weken vanaf 0 klaarstomen voor een marathon ook niet. Hoe moeilijker je doel, hoe groter de kans dat het demotiverend zal werken.

Eén goed voornemen tegelijk
Het is onmogelijk om bijvoorbeeld te stoppen met roken én tegelijk af te vallen. Meerdere voornemens tegelijk betekent ook meerdere valkuilen. Als er eentje faalt, is de kans heel groot dat het andere ook op het achterplan komt …

Dag per dag
365 dagen is wel heel lang … Je pakt het daarom best dag per dag aan. Herhaal je goede voornemen elke morgen bij jezelf, en neem je alleen voor om het vandaag vol te houden. Het zorgt er niet alleen voor dat je elke dag bewuster bezig bent met je voornemen, maar het betekent ook dat 1 dag falen geen ramp hoeft te zijn.

Maak een (nood)plan
Als je gaat stoppen met roken of wil afvallen, moet je voor jezelf bepalen hoe je die doelstellingen gaat bereiken. Je gaat een heel proces doorlopen, dus je moet weten hoe je op je bestemming komt, en wat je gaat doen als het even niet meezit. Hoe reageer je als iemand je een pizza of frietjes aanbiedt, wat doe je als je gezelschap rookt, wat doe je als je ziek wordt op een dag waarop je normaal zou gaan sporten …

Je staat er niet alleen voor
Licht je omgeving in over je voornemens. Zo kunnen ze je waar nodig ondersteunen en aanmoedigen of bepaalde valkuilen vermijden (bv. je geen sigaret aanbieden als je wil stoppen met roken). We willen anderen niet teleurstellen, dus vaak werkt dit ook als extra motivatie om niet op te geven.

Beloon jezelf
Je kan voor jezelf beloningen vooropstellen. Zorg ervoor dat je beloning niet in de weg staat van je doel. Jezelf belonen met een uitgebreid en calorierijk menu als je probeert te vermageren is geen goed idee. Een nieuwe outfit of een nieuwe fiets zijn in dat geval betere beloningen.

En als het toch eens fout loopt?
Rokers hebben gemiddeld 5 tot 7 pogingen nodig om te stoppen, volgens onderzoek hebben we gemiddeld 21 dagen nodig om een activiteit tot een gewoonte te maken (en zelfs 6 maanden om het volledig te integreren). Zondigen betekent niet het einde van je voornemen. Je kan boos zijn op jezelf, maar dat helpt je niet vooruit. Schuif je gevoelens opzij en probeer het opnieuw, met hernieuwde moed.

Heb je hulp nodig?
Onze diëtisten, tabakologen, personal trainers en psychologen helpen je om je voornemens vol te houden of om je te motiveren. We gaan in 2019 ook de challenge aan om een gezondere levensstijl aan te nemen.