Eetdagboek

7 februari 2019

Eetdagboek

7 februari 2019

Bewust worden van je eetpatroon

“Maar ik eet helemaal niet zoveel”, “vandaag heb ik niets gesnoept. Of wacht … Ik at een koekje bij de koffie. Oh ja, en ik nam een stukje chocolade na mijn maaltijd …” Misschien komt dit jou wel bekend voor?

We voeren bepaald gedrag uit zonder dat we er bij stil staan. Ook eten is iets dat soms onbewust gebeurt. Vaak onderschatten we ook wat we allemaal eten op een dag, bijvoorbeeld omdat je iets in je mond stopt zonder erbij stil te staan.

Een voedingsdagboek kan helpen Om een goed inzicht te krijgen in je eigen eetpatroon, kan het helpen om een voedingsdagboek bij te houden. Dit kan in een schriftje, via je computer of telefoon. Noteer eens een paar dagen:

  • Wat je eet
  • Hoeveel (hoeveel stuks, hoeveel gram, ..) je eet
  • Het tijdstip waarop je eet
  • Waarom je eet: honger, stress, verdriet, verveling …?

Probeer dit steeds tijdens of vlak na het eten in te vullen. Op deze manier is de kans dat je iets vergeet te noteren veel kleiner en moet je op het einde van de dag niet steeds nadenken wat je gegeten hebt.

Als je een paar dagen hebt genoteerd wat je eet, zie je misschien wel een patroon verschijnen. Misschien word je je bewust van het feit dat je toch vaker dan je dacht tussendoor iets neemt om te snoepen? Door er steeds bij te noteren wat de reden is dat je eet, kan je ook een patroon zien verschijnen. Eet je vaak uit verveling of uit emoties? Ga dan op zoek naar alternatieven om met deze emoties om te gaan. Bel met een vriend(in), luister naar muziek, maak een wandeling, lees een boek … Of doe iets anders wat je leuk vindt.