De geheimen van je darmen

7 februari 2019

De geheimen van je darmen

7 februari 2019

Onze darmen waren lang een duister, goed bewaard geheim. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen. Wetenschappers ontdekten namelijk dat onze darmen veel meer impact hebben op onze algemene gezondheid dan gedacht werd. Zo werd er een verband gelegd tussen depressie en onze darmen en blijkt ons buikgevoel echt te bestaan. Goed zorgen voor onze darm betekent dus een grote stap vooruit in onze algemene gezondheid.

Buikgevoel
In onze darmen zit verrassend genoeg een heel leger (zo’n 1 à 2 kilo) aan micro-organismen – ook wel ons microbioom genoemd –  die dagelijks strijden voor onze gezondheid. Ons microbioom draagt niet alleen bij tot een goede spijsvertering, maar het communiceert ook rechtstreeks met onze hersenen. Ja, ons buikgevoel bestaat echt. Sommigen noemen het zelfs ons 2de brein, omdat onze darmwand zenuwcellen bevat die je ook terugvindt in onze hersenen. Die verbinding tussen de darm en de hersenen noemt men de ‘hersen-darm as’. Vandaar die steen in je maag (eigenlijk je darmen) van zodra je slecht nieuws ervaart. Je hersenen verwerken de informatie en je darmen weten onmiddellijk dat je stress hebt.

Darmbacteriën en depressies
Die goede bacteriën communiceren ook met ons door chemische stoffen aan te maken die een grote invloed hebben op tal van andere lichaamsfuncties. De kern van je immuunsysteem zit bijvoorbeeld in je darmen. Nog maar heel recent ontdekten onderzoekers dat bepaalde darmbacteriën ontbreken bij mensen die lijden aan een depressie. Al is men nog niet zeker van de relatie oorzaak – gevolg: is het ontbreken van die bepaalde bacterie een gevolg van de depressie, of is die depressie het gevolg van het ontbreken van die bacterie?

Aangepaste voeding
Het is dan nog wel even wachten op voeding en probiotica op maat om ziektebeelden te behandelen, toch kan je nu al zorgen voor een goede gezondheid van de darm. Hoe? Door de juiste keuzes te maken in je voeding. De meeste volwassenen krijgen vroeg of laat te maken met darmklachten. Dat kan gaan van milde ongemakken (zoals flatulentie en een opgeblazen gevoel) tot zeer pijnlijke krampen, aanhoudende constipatie en levensbedreigende ontstekingsreacties in de darmwand.  Aangepaste voeding kan dan vaak een enorme verbetering teweegbrengen. Zeker bij intoleranties en na een antibioticakuur kan voeding bijdragen om de darm weer gezond te krijgen en zo je levenskwaliteit te verbeteren. Naast voeding hebben ook andere aspecten een grote invloed op onze darmgezondheid. Stress, slaap, beweging, roken … zijn natuurlijk ook factoren waar we rekening mee moeten –  en kunnen –  houden.

Infosessies ‘darmen en voeding’
Wil je weten welke voeding nu wel en niet goed is voor onze darm? Wil je weten wat het verschil is tussen pre- en probiotica ? Wat zijn goede bacteriën en wat zijn de slechte? Wat is een voedingsintolerantie en wat is een voedingsallergie? Wil je weten hoe je jouw levensstijl kan aanpassen zodat je darmgezondheid verbetert? Ben je benieuwd hoe onze darmen ook ons humeur en eetlust (en dus gewicht) sturen? Schrijf je dan voor de infosessie ‘Darmen en voeding’ en onze diëtisten vertellen je er alles over.