Terug in de mallemolen na je vakantie

25 juni 2018

Terug in de mallemolen na je vakantie

25 juni 2018

De wekker die je uit je mooie droom haalt, de kinderen die niet willen meewerken om de ochtenddrukte te te beperken, de files of treinvertragingen … Het zijn zaken die je niet mist tijdens je verlof. Even zonder die dingen en je batterijen laden weer op. Maar als je niet oplet, kan je de opgedane energie weer snel kwijt zijn. Met deze tips beperk je de kans dat je na je eerste werkdag al terug in het rood zit.

  • Maak voor je verlof een checklist van hoe je dag eruit ziet, wat je allemaal moet doen en hoe je dit best aanpakt. Dit vergemakkelijkt de aanpassingsperiode, want door je vakantie zijn je oude gewoontes vaak wat ondergesneeuwd geraakt.
  • Kom je tijdens je verlof op lumineuze oplossingen of denk je opeens aan een bepaald probleem? Schrijf alles zo gestructureerd mogelijk op. Op die manier laat je het sneller los en kan je er mee aan de slag zodra je terug aan het werk bent.
  • Terug beginnen werken op maandag? Nee hoor! De eerste werkdag na je vakantie plan je best halverwege de week. De week duurt dan minder lang, en het weekend is sneller in zicht, zodat je sneller kan recupereren.
  • Het wordt nog beter als je tijdens het eerste weekend na je verlof een leuk uitje plant. Zo heb je iets om naar uit te kijken.
  • Het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan, maar begin niet meteen full speed. Gun jezelf de tijd om terug te wennen aan het tempo: luchtige gesprekjes, je op de hoogte laten brengen door je collega’s, je mails rustig lezen … Begin niet meteen met marathonvergaderingen of stresserende dingen.
  • De meeste leidinggevenden zullen het omgekeerde vragen, maar begin bij de meest recente mails. Aangezien je enkele weken niet aanwezig was, is de kans groot dat de dringendste zaken (die dateren van vlak na je vertrek) ondertussen al opgelost zijn.
  • Grote projecten laat je de eerste week best even links liggen. Ze hebben tijdens je verlof waarschijnlijk ook stilgelegen en het vergt weer heel wat energie om eraan te beginnen. Begin eerst bij kleine voorbereidingen, zodat je terug in het ritme komt.
  • Heb je tijdens de vakantie genoten van nieuwe gewoonten die je plezier bezorgden, zoals bv. mediteren, een lange wandeling maken, in je tuin werken … ? Geef ze een vast plaatsje in je dagelijkse/wekelijkse routine.