Meditatie: hoe begin je eraan?

17 mei 2018

Meditatie: hoe begin je eraan?

17 mei 2018

Het is moeilijk om uit te leggen wat meditatie is. Het helpt je om bewuster om te gaan met gevoelens en gebeurtenissen, het heeft een positieve invloed op je concentratievermogen en stress … Maar wat het is, dat moet je ervaren. En dat kan een verwarrende ervaring zijn. Met deze tips bereid je jezelf optimaal voor.

  • Temper je verwachtingen

Verwacht geen levensveranderende inzichten of een onmiddellijk gevoel van rust. Meditatie is een moment voor jezelf, waardoor je kalmeert en rust ervaart. De ene keer is dat gevoel intenser dan de volgende keer. Soms kan je zelfs het gevoel hebben dat het nutteloos was, maar eens je het regelmatig doet, voel je daarna het gemis wel. Bij meditatie is er geen goed of fout. Mediteer dus op de manier die jou het meeste rust en voldoening bezorgt. Het is perfect normaal dat je gedachten afdwalen. Observeer ze, en breng je gedachten terug naar je onderwerp. Wind je niet op als je gedachten vaak afdwalen, want dan is de rust helemaal weg … Accepteren (jezelf, je omgeving, je gedachten …) is één van de sleutels tot meditatie.

 

  • Plan je meditatie en gebruik een timer

Plan in je agenda dagelijks een moment in om te mediteren. Een kwartiertje is voldoende, of zelfs enkele minuten als dat jou het best uitkomt. Maar als je het niet inplant, is de kans groot dat het op de achtergrond komt in de chaos van ‘moeten’, je job, je huishouden …

Zorg dat er regelmaat in je meditatie zit. Als je slechts sporadisch mediteert, ga je de voordelen ervan minder snel ervaren.

Tijdens je meditatie gebeurt het weleens dat je de tijd uit het oog verliest. Of soms moet je jezelf dwingen om te blijven zitten. Stel daarom een timer in of gebruik bv. een app, zodat je een seintje krijgt wanneer je voorziene tijd erop zit.

De ene persoon mediteert het liefst ’s morgens, de andere ’s avonds. Kijk ook hier wat voor jou het best past of werkt.

 

  • Zoek een rustige plaats

Vooral als je net begint met mediteren is het voorkomen van afleiding aan te raden. Zoek daarom een rustige plaats, waar je even alleen bent en je niet gestoord wordt. Zet je telefoon op stil, en laat alles even zijn.

Als je gevorderd bent, kan je het proberen op een drukkere plaats, bv. met hulp van oordopjes of een koptelefoon.

 

  • Mediteer rond een onderwerp

Als je gaat zitten en je wil je hoofd leegmaken door aan niets te denken, dan springen je gedachten automatisch van hot naar her … Mediteren over niets lukt niet. Je kan je gedachten niet uitschakelen, maar je kan ze wel zelf sturen. Meditatie draait rond aandacht hebben voor het moment. Probeer daarom je aandacht te richten op een onderwerp (zoals bv. je ademhaling), doe een bodyscan of neem op een aandachtige manier waar wat er rondom je gebeurt (hoe voelt het kussen aan mijn voeten, wat ruik ik, wat hoor ik …).

 

  • Je levensstijl kan je meditatie beïnvloeden

Als je veel koffie drinkt, heeft dit een invloed op de rust die je kan oproepen bij een meditatie. Hetzelfde geldt voor alcohol, suiker, teveel of te weinig slaap, sporten (dit geeft je vaak een adrenalinekick), het gebruik van schermen (televisie, laptop, smartphone) …

 

  • Loop je vast? Gebruik begeleiding

Er bestaan apps en cd’s die je op het juiste pad kunnen brengen, maar je kan ook een begeleide meditatie volgen. Een ervaren begeleider helpt je om je aandacht erbij te houden.

 

Well2DAY werkt samen met een ervaren mindfulnesstrainer voor de meditatiesessies. Bovendien bepaal je zelf hoeveel je betaalt voor de sessie. Meer info vind je hier.

Tip: er bestaan speciale en comfortabele meditatiematten en -kussens. In de Well2DAY-shop krijg je hierop 10 % korting.