Massage: do it yourself

13 juni 2018

Massage: do it yourself

13 juni 2018

De periode voor de vakantie is meestal extra stresserend. Een massage kan op zo’n momenten deugd doen. Is er niemand in de buurt? Dan kan je het ook gewoon zelf doen.

Een gouden tip: de werkrichting van de massageoefening moet van binnen naar buiten gaan, dus van het centrum van het lichaam naar de periferie. Anders wordt de spanning opgestuwd in plaats van afgevoerd.

Voeten
Een voetmassage verbetert je bloedsomloop. Je legt je voet op je knie, zodat je makkelijk bij je voetzool kan. Je masseert elke teen (beginnend met de kleine teen) enkele keren met duim en wijsvinger. De grote teen geef je wat meer tijd en aandacht, vooral dan de onderkant. Je voetzolen masseer je met beide duimen, met draaiende bewegingen van binnen naar buiten. Hiervoor gebruik je massageolie.

Hoofd
Een hoofdmassage maakt je fris en monter. Hoe ga je te werk? Je maakt ronddraaiende bewegingen over je hoofd met de toppen van je vingers, gevolgd door plukkende bewegingen met je vingertoppen en daarna licht trommelende bewegingen. Tot slot masseer je je hele hoofdhuid met je handpalm, van de bovenkant naar de zijkant en dan naar de achterkant van je nek.

Schouders
Een schoudermassage brengt verlichting en ontspanning. De juiste werkwijze: eerst sla je met losse vuisten op je schouders, vervolgens kneed je je schouders tussen je vingers, til je je schouderspieren gedurende twee seconden op en maak je cirkelbewegingen met je schouders. Tot slot trek je je schouders enkele keren op naar je oren terwijl je diep inademt en laat je de schouders weer zakken tijdens het uitademen.

Laat je je toch liever verwennen? In onze Well2DAY-centra kan je terecht voor shiatsu- en klassieke massages.