Hoe behoud je zoveel mogelijk vitamines in je voeding?

21 september 2018

Hoe behoud je zoveel mogelijk vitamines in je voeding?

21 september 2018

Je kan zoveel mogelijk vitamines en andere gezonde stoffen bewaren door op de juiste manier om te gaan met voedingswaren. Er zijn enkele simpele vuistregels:

  • Een belangrijk deel van de gezonde voedingsstoffen van fruit bevindt zich in de schil. Je doet er dus goed aan om je dagelijks appeltje mét schil naar binnen te werken. De controles op het gebruik van pesticiden zijn tegenwoordig zo streng, dat je niet hoeft te vrezen voor een vergiftiging.
  • Eet vaker rauwe groenten. Tijdens het koken lost een deel van de vitamines en mineralen op in het kookwater.
  • Snijd groenten net voor je ze in de kookpot stopt, zodat slechts een minimum aan vitamines verloren gaat.
  • Schil aardappelen niet voor het koken, maar erna.
  • Stoom of stoof groenten in plaats van ze te koken.
  • Bewaar groenten en fruit zo kort mogelijk, want na enkele dagen verliezen ze al een groot stuk van hun voedingswaarde.
  • Koop diepvriesgroenten in plaats van groenten in blik of bokaal. Ze worden namelijk onmiddellijk na de oogst ingevroren, zodat ze al hun voedingsstoffen aan boord houden.
  • Eén uitzondering op de regel: op vakantie in zuiderse landen doe je er goed aan om fruit te schillen, omdat de voorschriften in verband met voedselveiligheid niet overal even strikt zijn of goed worden nageleefd.

Heb je vragen over gezonde voeding? Stel ze rechtstreeks aan onze diëtiste via het online advies, of maak een afspraak in één van onze Well2DAY-centra of -spots.