Blokken en ontspannen: de basics

31 mei 2018

Blokken en ontspannen: de basics

31 mei 2018

De blokperiode is volop bezig. Al probeer je nog zo hard om die hypothese of deze stelling in te studeren, als je hersenen ‘nee’ zeggen, is het gewoon nee. Vol is vol. Je kan er niet tegen vechten. De enige oplossing: je batterijen opladen en ontspannen.

  • Neem elk uur een pauze. In het beste geval kan je je 2 uur concentreren, maar onze hersenen kunnen echt niet langer zonder onderbreking. Ze hebben een pauze nodig om alles te verwerken en om terug op te laden.
  • Pauzeer niet te kort, maar ook niet te lang. Een kwartier volstaat. Zet desnoods een wekker om je pauze te timen.
  • Een echte pauze is er eentje waar je niet te veel bij moet nadenken en weinig inspanning moet leveren.
  • Gun je ogen de nodige rust: smartphone, televisie of laptop zijn niet ideaal om je pauze door te brengen.
  • Lichamelijke activiteiten geven je hersenen meer zuurstof en je krijgt er terug meer energie door.
  • Een blokje omlopen (of wandelen), een korte fietstocht, yoga of zelfs gewoon stretchoefeningen: het is allemaal gezond.
  • Een streepje muziek tijdens de pauze ontspant je niet alleen, als je er ook nog op kan dansen sla je 2 vliegen in 1 klap.
  • Huishoudelijke taken zijn een nuttige vorm van pauze: afwassen, stofzuigen, boodschappen doen …
  • Powernaps kunnen nuttig zijn, maar er schuilen ook valkuilen achter. Ze mogen maximum 15 tot 20 minuten duren en je doet die het best in de vroege namiddag.
  • Neem de tijd om te eten. De middagpauze mag bijvoorbeeld zeker een uur duren.
  • Eet gezond. 3 maaltijden per dag, af en toe een tussendoortje. Noten zijn het ideale tussendoortje: ze geven je extra energie. Fastfood is verleidelijk tijdens het blokken, maar een zware maaltijd vergt meer energie om te verteren.
  • Drink voldoende water of thee. Cafeïnehoudende dranken drink je best in beperkte mate.
  • Pauzeer indien mogelijk in een andere ruimte dan waar je leert. Eet ook niet achter je bureau.
  • Verlies het sociale aspect niet uit het oog. Zorg ervoor dat je op bepaalde tijdstippen menselijk contact hebt. We raden nu ook niet meteen aan om uren op café te zitten …
  • Ga niet meteen slapen nadat je gedaan hebt met studeren. Gun je hersenen nog even ontspanning.
  • Neem voldoende nachtrust, maar overdrijf ook niet. 7 tot 9 uren volstaan normaal.
  • Breng regelmaat in je slaap. Probeer elke dag rond hetzelfde uur te gaan slapen en sta ‘s morgens telkens op hetzelfde tijdstip op.

Hogeschool- en universiteitsstudenten kunnen van 1 tot 28 juni in de Well2DAY-centra terecht voor gratis yoga, nek- en schoudermassages en psychologische begeleiding. Je kan je vragen ook rechtstreeks aan onze professionals stellen.