Waarvoor kan je terecht bij de logopedist?

6 juni 2017

Waarvoor kan je terecht bij de logopedist?

6 juni 2017

Veel kinderen zijn in behandeling bij de logopedist voor reken-, lees- of leerproblemen. Heel wat mensen denken bij een logopedist aan stotteren en spraakgebreken, maar waarbij kan hij nog helpen?

Rudy Bellekens (Well2DAYlogopedist): “Toen ik meer dan 30 jaar geleden begon, waren spraakstoornissen de hoofdmoot. Maar in de loop der jaren is dat geëvolueerd. We hebben ons meer en meer gespecialiseerd in de behandeling van kinderen met leerproblemen. We behandelen nog wel spraakstoornissen, bijvoorbeeld bij kinderen die lispelen of geen ‘R’ kunnen uitspreken. Daarnaast kunnen zowel kinderen als volwassenen terecht bij de logopedist voor stemtherapie. In de loop der jaren kwamen er steeds meer myofunctionele stoornissen bij. Sommige kinderen hebben een verkeerd slikpatroon en duwen met hun tong tegen hun tanden, waardoor die scheef gaan staan. Door op een correcte manier te slikken, voorkomen ze dat de tanden terug scheef komen te staan na een orthodontische behandeling.”

Hoe kwam die evolutie er?
“Vroeger werd een kind dat niet mee kon in de klas achteraan gezet. Het ging mee van het eerste tot het zesde leerjaar en kwam daarna in het beroepsonderwijs terecht of bleef thuis om daar te helpen. Men heeft ingezien dat het geen nut heeft om die kinderen gewoon te laten doorstromen en er wordt sneller ingegrepen. Een leerkracht met een klas van 20 kinderen of meer, heeft niet altijd de mogelijkheid om een kind met leerproblemen extra te begeleiden. En ondanks een goed zorgbeleid op school is extra externe hulp van een logopedist soms noodzakelijk. We kunnen die kinderen een-op-een begeleiden en helpen waar het nodig is. Als een kind bijvoorbeeld het bruggetje over de tien niet kan, grijpen we als dat nodig is terug naar de ouderwetse methode, met een telraam.”

Wanneer weet je als ouder dat je kind naar een logopedist moet met spraakproblemen?
“Als een kind moeilijk verstaanbaar is en er komen signalen uit de omgeving, of vanuit het kind zelf, bijvoorbeeld als het niet wordt begrepen. Sommige ouders laten het kind de juiste vorm een aantal keer nazeggen. Maar dan zien we vaak dat die kinderen aan zichzelf beginnen twijfelen. Geef de correcte uitspraak aan, maar dwing je kind niet om het na te zeggen. Zo neemt het kind het op. Je kind past het misschien niet onmiddellijk juist toe, maar dat komt wel. Van het moment dat het kind faalangst krijgt, creëer je een probleem dat veel groter is dan onduidelijk praten. Zulke kinderen dompelen we vaak onder in een taalbad, zonder te fixeren. Ik ben vanmorgen nog met een kleuter in een ballenbad gaan spelen, omdat we rond kleuren werken. Je bent met taal bezig en ze leren, maar ze ervaren het zelf als spelen. In principe is het wel zo dat de uitspraak van een kind tegen de 3de kleuterklas in orde moet zijn. Want wat een kind niet kan uitspreken, levert ook problemen op bij het lezen in het eerste leerjaar. Een kind schrijft vaak wat het zichzelf hoort zeggen. Dus als het ‘beel’ zegt in plaats van ‘beer’, schrijft je kind het ook zo.”

Hoe moeilijk is het voor ouders om die stap te zetten?
“Vaak krijgen de ouders via de school te horen dat ze best externe hulp zoeken. Te horen krijgen dat je kind een probleem heeft, is niet prettig. Maar voor ouders is het vaak een bevestiging van een vermoeden. Op dat moment is het belangrijk dat je de ouders een luisterend oor biedt en daar is de logopedist vaak de aangewezen persoon voor. Hij doet onderzoeken om de ernst van het probleem te bepalen en de ouders uit te leggen wat de mogelijke hulpmiddelen of therapieën zijn.”

 Bij de Well2DAY-logopedisten krijg je de eerste 5 sessies gratis indien je recht hebt op de wettelijke terugbetaling. Bovendien betaal je enkel het remgeld aan de Well2DAY-logopedist, De VoorZorg regelt de rest. Dus geen administratieve rompslomp. Meer info: http://www.well2day.be/advies/logopedie