Rookstopbegeleiding

“Ik noem degene die zijn begeerten overwint dapperder dan hij die over zijn vijanden zegeviert. Want de moeilijkste overwinning is de overwinning op zichzelf.” – Aristoteles

Wil je stoppen met roken op een veilige manier, met ondersteuning en op jouw maat?

Stoppen met roken is een slimme, maar niet zo evidente beslissing. Onderzoek toont aan dat de kans om effectief te stoppen (en het vol te houden) veel groter is als je professioneel begeleid wordt. We werken met erkende tabakologen, masters Psychologie of gezondheidswerkers met een interuniversitaire opleiding Tabakologie en Rookstopbegeleiding.

Op zaterdag 2 juni kunnen rokers bij onze tabakologen in Antwerpen en Turnhout terecht voor een gratis meting (n.a.v. de anti-tabaksdag), waarbij je een indicatie krijgt van je longleeftijd.

Waar

Zoek de dichtstbijzijnde locatie.

Wat doet de tabakoloog?

In een eerste gesprek beoordeelt hij of zij jouw verslaving op lichamelijk, psychologisch en gedragsmatig vlak. Hoeveel rook je, je hoeveelste stoppoging is dit, welke functie heeft roken in jouw leven, waar sta je voor open … ?

Daarna informeert de tabakoloog je over de mogelijke manieren om van je verslaving af te geraken. In de volgende gesprekken werk je een persoonlijke strategie uit om te stoppen. De tabakoloog luistert, motiveert en ondersteunt je bij bijvoorbeeld valkuilen of moeilijke momenten.

Als lid van De VoorZorg betaal je voor:

  • een intakeconsult 15 euro in plaats van 25 euro.
  • een opvolgconsult 10 euro in plaats van 15 euro.

Personen met verhoogde tegemoetkoming: gratis.

Per kalenderjaar heb je recht op 4 uur individuele begeleiding of 12 uur begeleiding in groep, combineren is mogelijk. Je kan terecht bij je tabakoloog of aan het loket van je ziekenfondskantoor om bij te houden waar je nog recht op hebt.

Bekijk de volledige prijslijst voor alle voorwaarden.

Als je een afspraak annuleert < 24 uur voor de afspraak plaatsvindt, wordt er 100% van de gereserveerde consultatie in rekening gebracht.

Stoppen met roken heeft altijd nut

Zelfs zware en langdurige rokers halen nog gezondheidswinst uit een rookstop. Je voelt het effect van stoppen met roken dan ook al heel snel:

Tijd  Effect
20 minuten Je bloeddruk en de bloedsomloop in je handen en je voeten verbeteren.
8 uur De zuurstofvoorziening in je bloed wordt weer normaal.
24 uur Je longen beginnen het slijm en de teer weg te werken.
48 uur Je reuk en je smaak verbeteren.
72 uur Je ademt vrijer en je bent minder snel buiten adem.
3 tot 9 maanden Bij het ademhalen hoest en ‘piep’ je duidelijk minder.
1 jaar Je risico op een hartziekte is met de helft gedaald.
2 jaar Je risico op een hartinfarct is nu even groot als bij iemand die niet rookt.
5 jaar Je risico op een beroerte is met de helft gedaald. Ook het risico op kanker in je mond, slokdarm en blaas is met de helft verminderd.
10 jaar Je risico op longkanker is met de helft afgenomen. Je risico op een beroerte is nu even groot als bij iemand die niet rookt.
15 jaar Je risico op een hartziekte is even groot als voor iemand die niet rookt. Je kans op overlijden is nu praktisch even groot als bij iemand die nooit heeft gerookt.

BRON: tabakstop

Wat zijn de gevolgen van roken?

Roken veroorzaakt of verhoogt de kans op ernstige ziekten en heeft ook gevolgen op korte termijn:

  • longziekten: roken veroorzaakt onder meer longkanker en COPD (rokerslong)
  • hart- en vaataandoeningen
  • mondziekten: roken kan leiden tot mondkanker (slokdarm, strottenhoofd, mondholte), tandvleesontstekingen …
  • oogziekten: oogaandoeningen zoals glaucoom en cataract komen vaker voor bij rokers
  • ziekten die vaker voorkomen bij rokers: ziekte van Crohn, alzheimer, reumatoïde artritis, diabetes en verschillende kankers
  • de conditie neemt af, je bent sneller moe
  • de huid veroudert sneller

 

 

  • Je moet zélf willen stoppen.
  • Leg een  tijdje op voorhand je ‘stopdag’ vast, zodat je je hierop mentaal kan voorbereiden.
  • Gooi je sigaretten, aanstekers, asbak en aanverwanten weg. Zo word je niet herinnerd aan het roken en is de verleiding minder groot als je een moeilijk moment hebt.
  • Verzet je zinnen als je trek krijgt in een sigaret: maak een wandeling, sport, ga op bezoek bij vrienden …
  •  Licht iedereen in je omgeving in dat je stopt met roken. Zij kunnen je steunen, tips geven of er rekening mee houden geen sigaret meer aan te bieden.
  • Beloon jezelf: een boek, een restaurantbezoek …
  • Bedenk op voorhand hoe je bijvoorbeeld gaat reageren als iemand je een sigaret aanbiedt.
  • Definitief stoppen lukt niet iedereen in één keer, soms zijn meerdere pogingen nodig. Zie dit niet als falen, maar bekijk het telkens als een sterke poging die je dichter bij het definitief stoppen brengt!

Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig om definitief te stoppen. Geef het dus niet te snel op!